Tubbergen wegraces (1960-1980)
Als kind kwam ik op twee manieren in aanraking met de motorsport. Met de motocross gebeurde min of meer via mijn grootouders in het Drentse Norg. Daar werd jaarlijks een grote motocross gehouden en voor 1962 ben ik er twee keer geweest. Van een wedstrijd kan ik me nog herinneren dat het een Grand Prix was die door Broer Dirkx gewonnen werd en dat was in 1959. Mijn opa en oma woonden in een boerderijtje van de gemeente aan de Pompstraat in Norg. Bij de boerderij was een grote opslagschuur met materiaal van de gemeente o.a. ook afzettingsspullen voor de motocross. Van stro gevlochten afzettouw en diverse borden voor de route naar het circuit, maar het mooiste waren de borden die op het circuit bij zandheuvels geplaatst werden en namen hadden als Simplonpas, Gotthardpas.
Met de motorrace kwamen we in aanraking via onze buurman ten Bruggencate in de Seringenstraat in Almelo.
1965

eerste programmaboekje
1966
chronoloog wedstrijden
1967
mijn aantekeningen
1968
krantenberichtje
Hij werkte bij de politie en kreeg voor de traditionele motorraces van Tubbergen vrijkaartjes, die mijn moeder mocht hebben. De eerste keer zijn we op de fiets naar Albergen gegaan en hebben vlak voor de haakse bocht richting start en finish gezeten vlakbij een kerk. De tweede keer zijn we weer naar Albergen gegaan en zijn toen naar de molen aan de binnenzijde van het circuit gelopen. De molen staat op een heuveltje halverwege het lange rechte eind tussen Fleringen en Albergen. In een heel lange pauze zijn we weer richting Albergen gelopen en het circuit overgestoken. Mijn moeder werd hier op aangesproken door een agent die zei dat een dode toeschouwer wel genoeg was. Onlangs ben ik er achter gekomen dat dat gebeurd is in 1961. Tweede Pinksterdag viel toen op 22 mei. Waarschijnlijk is het eerste bezoek dan het jaar ervoor geweest op 6 juni 1960.
Daarna zijn we een aantal jaren niet geweest.
Het eerste programmaboekje komt uit 1965. Wij waren met Pinksteren in Den Haag, bij mijn andere grootouders, maar mijn opa heeft mij op Tweede Pinksterdag in alle vroegte naar het station gebracht zodat ik met de eerste trein naar Almelo kon. Helaas kreeg de trein vertraging. Mijn fiets stond in de stalling in de kelder van het station van Almelo. In de haast om snel thuis te komen schoot het achterwiel uit het gootje dat naast de betonnen trap zat en de band stootte lek. Wandelend bereikte ik ons huis aan de Duindoornstraat. Mijn vriendjes Hennie, Marcel en René waren toen al weg naar de races in Tubbergen. De eerste race begon om 11.30 uur en ik was maar iets te laat. Vanaf Albergen ben ik het circuit langsgelopen tot aan de Kroezeboom in Fleringen om mijn vrienden te zoeken. Sommige stukken langs het circuit waren niet toegankelijk voor het publiek en dan moest je omlopen. Op een gegeven moment ben ik omgekeerd en heb het hele stuk (zo'n 7 kilometer) weer teruggelopen. Zij bleken die dag in de eerste bocht na de start gezeten te hebben, maar in de drukte heb ik ze niet gezien. In de bocht is tijdens de 250cc de Engelse rijder John Bacon verongelukt.
1969

toegangskaartje
1970
raceverloop 350cc
1971
mijn aantekeningen
1972
mijn aantekeningen

Leo Commu
De trainingen waren op vrijdagmorgen van 9.30 tot 13.00 uur en ’s middags van 15.00 tot 18.00 uur. Op zaterdag van 9.00 tot 15.00 uur. Die waren moeilijk te volgen omdat ik in die tijd ook nog op zaterdag school had. Maar vanaf 1967 heb ik toch wel een gedeelte van de trainingen kunnen volgen. Misschien dat vanwege de Pinksteren ook wel eens de zaterdagse lessen uitvielen.
In 1967 noteerde ik de tijden van de doorkomsten in het programmaboekje door de tijd op mijn horloge op te schrijven in minuten en seconden en dan de volgende doorkomst weer de tijd (b.v. 15.46 en 19.43 hetgeen een rondetijd van 3.57 oplevert). Alles uiteraard analoog op een horloge met secondenwijzer.
Uiteraard werden door mij alle doorkomsten van alle coureurs genoteerd. Het circuit was 8957 meter lang en de rondetijden lagen in die tijd tussen de 3 en 5 minuten.
In 1970 werden de races voor de 25e keer gehouden
Om een mooi plekje langs het circuit te hebben moesten we altijd bijtijds weggaan. In het programmaboekje van 1971 staat een aantekening dat we om 7.20uur bij huize Slag in Almelo vertrokken op de fiets en om 8.00uur in Albergen aankwamen. Daarna de notitie dat de eerste drukte om 9.15uur begon. Ook vond ik een lijstje met onze bierconsumptie. Het bier werd van huis meegenomen. Marcel Slag had er vier gedronken, zijn jongere broer René twee en ik drie.
Het jaar erop gingen we wat later weg uit Almelo en was de bestemming de Kroezeboom bij Fleringen. De trainingen op vrijdag en zaterdag waren ook bezocht. Het was het jaar dat Leo Commu, “de vliegende timmerman” uit Hilversum, verongelukte. Hij was populair in ons vriendenclubje vanwege zijn lange haren en dat was in die tijd in de motorwereld een uitzondering.
De volgende twee jaar werden de races niet gehouden. Reden was dat de wegen waarop geracet werd tijdens de Pinksteren door de toegenomen verkeersdrukte niet meer gebruikt mochten worden van de overheid. In 1975 werden de races op zaterdag 24 mei gehouden. De trainingen werden nu op de dag ervoor gehouden van 9 uur ’s morgens tot 8 uur ’s avonds. In de 350cc klasse reed Boet van Dulmen de snelste ronde van de dag: 3.14.2 (167.765km/u).

1975
mijn aantekeningen

= = = = = =

1978

nieuw programmaboekje

1976

krantenbericht
 
1980
snelheidstabel

In 1978 vond de race plaats op zondag 10 september en ik ben er op de fiets heengegaan vanuit Almelo.
In 1979 werden de races weer op Tweede Pinksterdag gehouden.
In 1980 ben ik er voor het laatst geweest. Het jaar erop werden de races voor het laatst gehouden op het circuit in de driehoek Tubbergen-Fleringen-Albergen. In 1984 is nog eenmaal een nationale race gehouden op een ander, korter en nogal slecht circuit in de buurt. Dat werd geen succes en toen was het raceboek Tubbergen gesloten (maar de laatste jaren worden er demoraces met oude motoren gegeven op een circuit op het industrieterrein en die vinden, heel toepasselijk, plaats op Tweede Pinksterdag).

klik hier voor artikel over de historie van de wegrace Tubbergen

klik hier voor alle winnaars in Tubbergen (Franse website!)

klik hier voor classicraces die ik in 2009 bezocht
TERUG