Circuit Parc Montjuïc

Een bijzonder circuit was gelegen in de stad Barcelona op de heuvels van het park Montjuïc (ook wel als Montjuich of Montjuic gespeld). De omgeving is prachtig en vanaf diverse plekken op de Montjuïc heb je een fantastisch uitzicht over deze Catalaanse stad. Het was een echt stratencircuit met stoepranden, bomen en lantaarnpalen. Het had een lengte van 3790 meter en kende een hoogteverschil van 60 meter. Voor de toeschouwers was het niet bepaald ideaal. De baan was door al die bomen niet goed te overzien. Het forse hoogteverschil zorgde voor nauwelijks ruimte langs gedeeltes van de baan: er was aan de ene kant een muur en aan de ander kant een afgrond(je).
Hier werd 32 keer een 24-uursrace gehouden, de "24 Horas de Montjuïc". De eerste was in 1955 en de laatste in 1986. De Spaanse GP werd hier 18 keer verreden. De eerste was in 1950 en de laatste in 1976.
De eerste "24 Horas" werd gewonnen door een Spaans team op een Montesa met een afstand van 1936 kilometer en een gemiddelde van 80,6km/u. In de beginjaren deden er vooral lichte machines mee. In 1961 werd de wedstrijd opgenomen in een Europees kampioenschap. Winnaars werden de Britten Darvill - Price op een BMW 600 met 2.325,5 Km. (96,897 Km/u). De zwaardere machines gingen de wedstrijden domineren en daarmee gingen ook de snelheden omhoog. Na dodelijke ongevallen in 1985 en 1986 viel het doek voor dit circuit. In 2005 was er een reünie voor de deelnemers van de 24-uursrace.

De auto’s van de Formule-1 reden er vier wedstrijden (1969, 1971, 1973 en 1975). De laatste race werd halverwege afgebroken na een ongeluk waarbij vijf toeschouwers omkwamen. De snelste ronde reed in 1973 Ronnie Peterson met 1.23.8. De snelste ronde met een motor is mij niet bekend, maar het ronderecord stond in 1972 nog op naam van de Italiaan Bergamonti op MV Augusta met 1.49.85 (124km/u).

In 2009 werd er weer een 24-uursrace georganiseerd. Dit keer voor fietsers. Men kon er als team aan deelnemen of geheel solo. De snelste solist reed 156 rondjes (591.2km) en het snelste team 212 rondjes (803.5km). Dat zijn imponerende cijfers omdat er ieder rondje 60 meter hoogteverschil overwonnen moest worden!


1948

pitboxkaart 1983
3 en 4 juli 2009
 
Het circuit en de meest markante punten
(klik op foto voor meer)
"24 Horas de Montjuïc"

t/m 1975
"24 Horas de Montjuïc"

vanaf 1975
"24 Horas de Montjuïc"

alle posters van 1955-1986
GP-races
Ducati wist op Montjuïc acht keer
een overwinning te halen:
jaar
klasse
rijders
1956
1958
1973
1975
1980
1981
1984
1985
1986
125cc
125cc
900cc
900cc
900cc
900cc
750cc
750cc
750cc
Fargas / Ralachs
Maranghi / Mandolini
Canellas / Grau
Canellas / Grau
Mallol / Tajedo
Grau / De Juan
Grau / de Juan / Garriga
Grau / de Juan / Garriga
Grau / de Juan / Cardus
De meeste informatie heb ik opgezocht op het internet
(zelf was ik Barcelona van 19 t/m 25 oktober 2009):

Info Spaanse organisator (PMB); klik hier
Nederlands enduranceteam; klik hier
Spaanse weblog met informatie; klik hier
Dodelijke ongevallen (Motorsport Memorial); klik hier
 
aan het circuit en naast het Olympisch stadion ligt het
"Museu Olimpic i de l'Sport" met ook wat motoren
voor opmerkingen en/of aanvullingen mail me

bij het sportmuseum staat een monument

TERUG