Zaterdag 7 mei. Na vijf jaar weer eens naar de Nürburgring. Net als toen naar de IDM-Superbike, maar toen was het een hoog aangeschreven wedstrijd en dat is het nu niet meer. Het pension waar ik de vorige twee keren zat was volgeboekt, maar op 4 kilometer van het circuit een kamer gevonden bij Petras Gästehof in Wiesemscheid. En nu is het voor één nachtje, terwijl ik toen drie dagen ging. Via internet een e-ticket gekocht voor de races en dat scheelde 8 euro t.o.v. de kassaprijs. Drukke dagen voorafgaande mijn tripje met Vaasaqua in Vaassen en de proloog van de Giro’d’Italia in Apeldoorn. Het weer was na een matig voorjaar in een paar dagen veranderd in een echte lente. Om negen uur op zaterdagmorgen uit Vaassen vertrokken en drie uur later bij de Nürburgring gearriveerd (294 kilometer). Eerst even de koffer afgegeven in het pension, waar ik praktisch langsreed. Kon je in het verleden nog gratis parkeren, nu moest je 5 euro betalen. Mijn e-ticket aan de kassa ingewisseld voor een echt kaartje met barcode. Iedere keer wanneer je wisselde van een gedeelte van het circuit moest je eerst uitchecken en dan weer inchecken. Een programmaboekje was er niet, maar wel een gratis flyer met daarin het programma en de deelnemerslijsten. Het waaide wel op dit hooggelegen circuit en in de schaduw (op de meeste tribunes) was zelfs wat fris. Maar gelukkig waren er genoeg zonnige plekjes. Veel Nederlanders aan de start, maar niet alle klassen waren sterk bezet. Het blijft een mooie omgeving waarover je uitkijkt daar in de Eifel. Op zaterdag 4 trainingen en 4 races gezien. En toen de laatste om halfzes afgelopen was eerst getankt in Kelberg (1.21.9/liter) en daarna op een terras van een Imbiss in Müllenbach gegeten. Om zeven uur was ik in mijn pension. Kamer met een gedeelde badkamer, die er wel fraai uitzag. Eerst gedoucht en toen het internet op, maar dat werkte op mijn kamer niet. Wel buiten en dat was gelukkig met het mooie weer geen probleem. Helaas was ik de kaartlezer vergeten zodat ik de foto’s van mijn Canon 40D niet kon inlezen. Na nog een klein ommetje door het dorpje al vroeg naar mijn kamer terug en ook vroeg naar bed.


ruïne Schloss Nürburg op de achtergrond

kaartje met barcode die steeds gescand moest worden

alcoholvrij

tweemaal parkeerkaartje nodig

10 minuten (boven) en paar seconden (onder) voor de start

klik hier voor 20 foto's

Zondag 8 mei. Redelijk goed geslapen, al was het wel wat gehorig en hoorde ik in het begin nog wat gebrom vanuit de naastgelegen kamer met de twee Duitse motorvrienden. Iets na acht uur naar beneden voor het ontbijt in een kleine ruimte, die daarvoor gebruikt werd. Er was geen zelfbediening, maar er werd een ruime keus opgediend en omdat het zondag was zat er een stukje gerookte zalm bij. Iets voor negen uur afgerekend (40 euro) en toen naar het circuit een paar kilometer verderop. Het geluid van de motoren voor de opwarmtraining was al te horen bij het verlaten van het pension. Strakblauwe lucht, maar wel weer een beetje frisse bries. De eerste race startte al om 9.40 uur en ik zou blijven tot en met de een na laatste race. Groot nadeel van de Nürburgring is dat je bijna overal ver van de baan zit en met de vaak slechte benummering van de motoren (zijspannen uitgezonderd) heb je dikwijls geen idee wie er rondrijden. Maar als totaalplaatje, met de prachtige omgeving en de mooie vergezichten, is het wel mooi. In de middagpauze is er een pitwalk, waarbij het publiek door de pits mag lopen en er handtekeningsessies zijn van de topcoureurs. Er was nog een machinekeuring aan de gang van de Superkies die net gereden hadden en daarbij werd ik al kijkend naar de die keuring opgesloten in het niet publieke gedeelte van een pitbox toen de grote garagedeur werd dichtgedaan. Kon ik de keuring mooi van dichtbij meemaken. Uiteindelijk kwam ik meelopend met de monteurs er aan de andere kant weer uit. Meeste tijd op de Mercedestribune doorgebracht. Na de zijspanrace, er was al veel publiek weggegaan, naar de auto toe en op weg naar huis gegaan. Twee kleine files onderweg en verder redelijk veel vakantieverkeer, maar door iets sneller te rijden dan op de heenweg was ik binnen drie uur terug in Vaassen.

klik hier valpartij Ezequiel Iturrïoz

klik hier valpartij Josef Frauenschuh

klik hier voor foto's (binnenkort op Picasa)

TERUG