klik hier voor 40 foto's

jongste deelnemer: Nynke Sijbesma (10)
Net als twee weken geleden naar Lelystad. Nu voor het ONK Speedway. Die wedstrijd zou 18 oktober gehouden worden, maar vanwege de vele regen volgde een afgelasting. Het was ruim 28 jaar geleden dat ik mijn laatste speedwaywedstrijd zag. Dat was op 27 en 28 augustus 1987 het WK in het Olympisch stadion van Amsterdam. De 10 speedwaywedstrijden die ik tussen 1967 en 1987 zag, waren in Amsterdam en Hengelo op oude sintel-atletiekbanen van 400 meter. Beide stadions zijn nu belangrijke atletieklocaties geworden. De baan in Lelystad is 260 meter lang. Dus een stuk korter, maar ook een stuk breder dan een "atletiekbaan". De toppers blijven op volle snelheid bijna constant een bocht rijden. Wedstrijd over vier ronden gaat binnen één minuut voor die mannen.

Ik was er al om 11 uur en zag het voorprogramma met de 125cc (met rijders/rijdsters van 10-13 jaar), de 250cc (iets oudere deelnemers) en de 500cc B-groep. De nummers 1 en 2 van de finale van de B-groep mochten 's middags starten in het hoofdprogramma. Daarin gingen 16 deelnemers van start over 20 heats, waarbij iedere deelnemer 5 keer in actie kwam. De beste 8 gingen door naar de halve finales om uiteindelijk met 4 man over te blijven voor de beslissende finale. Het hoofdprogramm begon om 2 uur en eindigde met een spannende finale net voor 5 uur in de schemering. De verwachte zonneschijn bleef uit en in het begin was het zelfs nog mistig. Bovendien stond er een stevige wind, maar in de aanwezige kantine kon ik zitten tijdens de vele baanverzorgingen. Paar honderd toeschouwers bij deze kleine tak van motorsport en daar was de organisatie wel tevreden over.



's morgens rustig heen; 's avonds sneller terug
verslagje op website Grasbaan en Speedway:
SPEEDWAY LELYSTAD GROOT SUCCES.
Dat hard werken en doorzettingsvermogen uiteindelijk resultaat oplevert heeft de Speedwayclub in Lelystad meer dan bewezen. Na de afgelasting vanwege het slechte weer op 18 oktober weigerde men in Lelystad de handdoek in de ring te gooien opnieuw werd er een datum aangevraagd die voor Nederlandse begrippen wel heel erg laat in het seizoen was 8 november werd als datum geprikt, en voor zover ik weet is er nog nooit zo laat in het seizoen een baansportwedstrijd verreden.
De weergoden waren de week voor het evenement ook bepaald niet gunstig gestemd, regen en wind teisterden de baan in Lelystad. Toch had de club het voor elkaar weten te krijgen om de baan in topconditie te krijgen. En ook de weergoden leken mee te werken prachtig zonnig weer toen we vanmorgen vroeg richting Lelystad vertrokken tot aan Lelystad was het prachtig daarna veranderde de wereld in een grijze massa mist kwam opzetten, de eerste gedachte was hoe is het mogelijk.
In de loop van de ochtend trok de mist op en kon de wedstrijd gewoon van start gaan om 11 uur met het voorprogramma. De heats werden behoudens enkele kleine valpartijen zonder problemen afgewerkt mooie heats in alle klassen. De eerste valpartij kwam voor rekening van lokaal matador Darrel de Vries die iets teveel wilde en onderuit ging, een achteropkomende Franse coureur Steven Labrouyie kon de Vries niet meer ontwijken en reed over de benen van de Vries. Gelukkig liep het met een sisser af wat blauwe plekken een zeer been en vreselijke deuk in het ego van de Vries was het gevolg. De Vries wist zich te herpakken en mocht op zijn eigen baan een 2 prijs in ontvangst nemen in de 250cc klasse achter de Deen Mad Hansen die fantatstisch Speedway liet zien in Lelystad. 3e in deze klasse de Duitser Niels-Oliver Wessel.In de 125cc klasse was het de Engelsman Harry McGurk die met de eerste plaats aan de haal ging, William Kruit kwam wat slecht op gang maar wist toch uiteindelijk een 2e plaats uit het vuur te slepen.En ook in deze klasse ging de 3e plek naar een Duitser zijn naam Kevin Luck.
De 500cc B-groep werd een prooi voor jawel Buddy Prijs, 2e Sebastian Mortensen uit Denemarken en 3e Mika Meyer.Dan de 500cc A-groep waar Theo Pijper startte als grote favoriet, maar hier had de Deen Jason Jorgensen geen boodschap aan. In de heats was Jorgensen ongeslagen gebleven hij ging met het maximum van 15 punten naar de finale direct gevolgd door Theo Pijper met 1 puntje minder. In de finale was het Pijper die de kopstart pakte maar Jorgensen wist met een knappe inhaalactie de kop te pakken om die niet meer af te staan tot aan de finish. Als 3e alweer een Deen Tim Sorensen die het podium compleet maakte.De club in Lelystad had er alles aan gedaan om het publiek naar de zin te maken, zo werd er een shuttlebus ingezet van de parkeerplaats naar de ingang van het circuit, kleine dingen waar nog lang over wordt nagepraat. Er was voor Lelystad begrippen veel publiek en als de club op deze manier aan de weg blijft timmeren zal dat alleen maar toenemen. Loon naar werken mannen, Ik heb in elk geval een fantastische dag gehad, Bedankt daarvoor.