TRAINING TT ASSEN donderdag 22 juni 2006
De val van Rossi












 
In 1991 had ik voor het laatst de TT in Assen bezocht. Nu wilde ik er wel weer eens heen om de MotoGP-klasse te zien (en te horen!), kennis te maken met het vernieuwde circuit en om foto's te maken.
Tussen 1963 en 1991 heb ik 26 keer de TT bezocht. Ik ben er heen gegaan met de trein en de bus (overnacht bij mijn opa en oma in Norg), met de bromfiets, met de motorfiets, met een gehuurd busje, maar nooit met de auto. Eind jaren zestig, begin jaren zeventig ging ik er vaak op vrijdagavond er al heen en dan langs de baan overnachten. In 1969 met een hersenschudding in een ziekenwagen thuisgebracht nadat ik een bierflesje tegen mijn hoofd had gekregen.

 
Ik wil niet gaan zeuren dat vroeger alles beter was, maar het is wel erg veranderd. Alles wordt duurder. In 1966 kostte een programmaboekje fl. 1,00 (0,45 euro); nu betaalde ik 8 euro, maar dan heb je wel een prachtig verzorgd "kleurentijdschrift".
Als wij in het verleden op vrijdagavond kwamen kon je bijna altijd zo het circuit op en verkochten wij de volgende de niet gebruikte toegangskaartjes. Nu gaat het circuit na de trainingen dicht en wordt bij de ingang je tas gecontroleerd. Voor de veiligheid zit je nu ook wel heel ver van de baan af.
 
Maar dan dat rare logo van hoofdsponsor A-STYLE?!?

De MotoGP-klasse (viertakten tot 990cc / tweetakten tot 500cc) is DE motorklasse geworden. Klein startveld met 19 rijders, maar het ziet er imponerend uit en het geluid is geweldig. Het zijn nu alleen nog maar viertakten.

Klik hier voor MotoGPfoto's

Tegenwoordig wil iedereen wel een paar mooie opnames maken van de race. Binnen de hekken staan de proffesionele fotografen met imponerende telelenzen, maar ook onder het publiek bevinden zich liefhebbers met fraaie (en dure) uitrusting. En dan zijn er nog de mensen die met hun mobieltje of compactcamera de actie vastleggen. Het was voor mij de tweede keer dat ik motoraces vastlegde en ik experimenteerde wat met sluitertijden om snelheid te kunnen vastleggen, maar het resultaat viel achteraf tegen. Mijn eenvoudige Canon USM II 55-200mm zoomlens is ook niet de beste optie.
Verder is er ook buiten de baan altijd wel wat te zien.
Klik hier voor meer foto's

Vroeger stond er een hekje van 50cm hoog rond de baan en niemand die het waagde om erover heen te stappen. Nu is het hekwerk bijna zo'n 3 meter hoog en met prikkeldraad afgezet. Dat bemoeilijkt het fotograferen wel, allen boven op de tribune of het talud kan een "hekvrij" beeld van de baan verkregen worden.

Valentino Rossi was niet de enige coureur die onderuit ging in de training. In de kwalificatietraining van 250cc was het de Italiaan Alessio Palumba die in dezelfde bocht ten val kwam. Hij verliet het circuit per ziekenwagen.
Klik hier voor meer foto's

Verder was er op Grand Prix niveau de 125cc en de 250cc. De eerste vrije training van de 125cc begon al om 8.15uur in de morgen en heb ik overgeslagen. Van de tweede training heb ik een paar foto's, maar de kwaliteit houdt niet over. Dus geen foto's van de "kleuterklas van de GrandPrix".

Klik hier voor foto's van de 250cc

Vroeger kende men de volgende klassen: 50cc, 125cc, 250cc, 350cc, 500cc en zijspan. In de loop der jaren is er heel wat gewijzigd, maar nu bestaan nog de 125cc, 250cc en de MotoGP.
Assen kent nog een bijprogramma met daarin de zijspanklasse.
Klik hier voor meer zijspanfoto's
TERUG