Vervoer
Hoe ik naar al mijn wedstrijden ben gegaan. Afstanden zijn per bezochte wedstrijd en zijn afgerond op 5 kilometer. In de eerste jaren vooral op de fiets, later met de bromfiets, daarna de motor en de auto. Ook regelmatig met de trein. Vaak een combinatie van de diverse vervoersmiddelen. Afstanden ook afhankelijk van combinatie met een vakantie. Zie ook de lijst met grootste afstanden.
stand per 1-1-2017
Totaal aantal kilometers: 110.615 (gemiddeld 151.7 km per wedstrijd)
auto
motor
bromfiets
fiets
trein
bus
rest
kilometers
56.380
27.655
7.110
1.595
15.965
940
970
aantal keren
375
178
88
58
59
37
7
gemiddeld
150.3
155.4
80.8
27.5
270.6
25.4
Auto: In de beginjaren wel eens meegereisd met leden van het TMT (Twents Motor Team) uit Almelo, waar ik lid van was. Of met zijspancrosser Marinus Beverdam. Paar keer met de auto van Anneke in 1974. Eind 1974 had Cobi een auto (Fiat 127) en vanaf 1979 ikzelf ook.
Motor: In totaal 178 keer op de motor. Eerste wedstrijd op mijn Jawa was naar de cross in Holten (8-4-1973). De laatste op de BMW naar Lierop (6-10-1991). In 1975 de motor van mijn zus Anneke geleend. (zie lijstje onderaan)
Bromfiets:
1e keer achterop bij mijn neef Jan Sikkens vanuit Groningen naar de cross in Eenrum (1964). Daarna drie keer bij mijn vriend René Bartelink achterop. Vanaf de zomer van 1967 met mijn eigen Puch. Eerste wedstrijd was de cross in Lichtenvoorde (2-7-1967) en de laatste wedstrijd de race in Tubbergen (29-5-1976). Verste afstand was 700 km voor de GP van België in Francorchamps in 1972. Verder tweemaal Norg (210km) en tweemaal Rhenen (200km).
Fiets:
in de beginjaren als enige vervoermiddel. Later ook weleens gebruikt als de wedstrijd in de buurt was en het weer het toeliet. Meeste keren de fiets mee op de auto en dan het laatste deel naar de wedstijd gefietst om de parkeerdrukte te vermijden. Drie keer fiets gehuurd op het station nadat ik met de trein was gekomen (op station Assen, Tilburg en Den Bosch). In 2016 voor het eerst op de e-bike naar een cross in Ermelo (45km v.v.).
Trein: In de eerste jaren vaak met de trein als de wedstrijd ver weg was. Een aantal keren met een 8-daags NS-abonnement, zodat ik twee wedstrijden op twee opeenvolgende zondagen kon doen en dan doordeweeks naar de HIO in Enschede reisde. Veertien keer naar Zandvoort waar het circuit op een kwartiertje lopen van het station ligt. Ook naar de TT van Assen vaak de trein gebruikt. Er waren speciale combitickets voor het vervoer per trein + bus naar het circuit.
Bus: In 1964 met de bus naar Vasse en Markelo. Later meestal de bus gebruikt in combinatie met een treinreis. Bij TT Assen speciale bussen van station naar circuit.
de verschillende motoren
motor
van
tot
aantal
Jawa Californion
maart 1973
aug. 1974
21
Honda
1975
1975
9
Honda XL500
12-4-1979
18-7-1980
29
Honda XL500S
18-7-1980
1-6-1985
51
Yamaha XT250
1-6-1985
7-6-1986
12
Honda XBR500
7-6-1986
17-9-1987
14
BMW K75S
17-9-1987
20-3-1992
42

REST:
Lopen: (30km). Tweemaal vanuit Norg, waar we op vakantie waren, naar de motocross.
Met moeder, zusjes en vriendje naar de cross in Raalte (1965); bleek het nog een uur lopen te zijn vanaf het station naar het circuit. In 1967 naar de motocross op het Hengelsche Zand. In Hengelo (gld) uit de bus gestapt en toen moest ik nog een klein uur lopen naar het circuit.
Liften: (20km). Ermelo (1976) vanaf station naar het motocrossterrein 5 kilometer verderop. Motorraces Arnemuiden (1972) Heen en terug gelift. Op terugweg afgezet bij station Middelburg.
Vliegtuig: (920km).Van Schiphol neer Leeds en vandaar verder met een huurauto naar Scarborough.

TERUG